سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چاپ انواع تیشرت

ترسیم شده برای الهام گرفتن | تاثیر مانگا و انیمه

از تمام اشکال هنری منحصربه‌فردی که ژاپن به فرهنگ پاپ جهانی داده است، شاید بی‌درنگ قابل تشخیص‌ترین مانگا و همتای «تصویر متحرک» آن، انیمه باشد. شخصیت‌هایی مانند Astro Boy، Speed ??Racer و Sailor Moon مانند میکی ماوس در همه جا حاضر شده‌اند و کوله‌پشتی‌ها، اسباب‌بازی‌ها و جعبه‌های غذا را در سرتاسر جهان تزئین می‌کنند. تیشرت انیمه کلیک کنید خرید تیشرت انیمه دیدگاه‌های سایبرپانک پیشگام «آکیرا» و «شبح در پوسته» داستان‌های علمی تخیلی جهانی را شکل دادند، و جوایز اسکار گذشته برای کارگردان انیمیشن هایائو میازاکی نشان می‌دهد که «کارتون‌ها» را می‌توان به عنوان «هنر عالی» پذیرفت. JAPAN HOUSE لس آنجلس میزبان «This is Manga» بود، اولین نمایشگاه در آمریکای شمالی هنرمند تأثیرگذار مانگا، نائوکی اوراساوا، که مخاطبان و طرفداران زیادی از دانشجویان گرفته تا کارگردانان بزرگ هالیوود را به خود جلب کرد. پس چگونه مانگا به یک پدیده بین المللی تبدیل شد؟
برای روشن شدن شرایط، "مانگا" اصطلاحی است که برای کمیک ها، کارتون ها و انیمیشن ها استفاده می شود. از دو کانجی تشکیل شده است: (?) "مرد" برای "هوس انگیز یا بداهه" و (?) "ga" برای "تصاویر". اما امروزه و به‌ویژه در خارج از ژاپن، «مانگا» به‌طور خاص برای کتاب‌های کمیک چاپی استفاده می‌شود، در حالی که «انیمه» به فیلم‌های متحرک اطلاق می‌شود - چه فیلم، تلویزیون یا ویدیوهای وب. اغلب، مانگای محبوب به صورت انیمه اقتباس شده یا به صورت موازی به عنوان یک فرنچایز جامع عرضه می شود، بنابراین اصطلاحات گاهی اوقات به جای یکدیگر استفاده می شوند.
بسیاری از محققان ریشه‌های مانگا را در تاریخ هنر ژاپن دنبال می‌کنند، مانند نقاشی طومار قرن دوازدهم ("emaki")، که داستان‌ها را در یک تابلوی متوالی راست به چپ بیان می‌کرد، و چاپ‌های چوبی "ukiyo-e" قرن هجدهم، که انبوه بودند. - تولید شده برای عموم و ترکیب تصویر و متن برای جلوه پویا. کتاب "Shiji no Yukikai (چهار فصل)" که در سال 1798 منتشر شد، اولین کتابی بود که از اصطلاح مانگا استفاده کرد و در اواخر دهه 1800، چندین مجله طنز در گردش بود. یک نقطه عطف بزرگ با اشغال ژاپن توسط ارتش ایالات متحده در سال 1945 اتفاق افتاد که کمیک ها و کارتون های آمریکایی را معرفی کرد. نسل جوان ژاپنی پس از جنگ این تأثیرات را جذب و اقتباس کرد، از جمله اوسامو تزوکا، که اکنون به عنوان «پدرخوانده» مانگا شناخته می‌شود، که اولین بار شخصیت خود «Astro Boy» را در سال 1951 نمایش داد. تزوکا اغلب با والت دیزنی مقایسه می‌شود، به شکل‌دهی این صنعت کمک می‌کند. از طریق خروجی پربار و نوآوری های سبکی که به زودی استاندارد شد، مانند شخصیت های چشم درشت و تکنیک های بصری سینمایی. او در اوایل، مستقیماً انیمیشن های دیزنی "بامبی" (1951) و "پینوکیو" (1952) را به شکل مانگا اقتباس کرد. بعدها، در مانگا و انیمه، او همه چیز را خلق کرد، از کرایه کودکان سبک دل گرفته تا پرداختن به موضوعات بزرگسالانه تر و جاه طلبانه، مانند زندگی 14 جلدی خود از بودا («بودا»، سریالی که از 1972-1983 پخش شد).
طیف تزوکا مخاطبان متنوعی را نشان می دهد که صنعت انتشارات مانگا برای خدمت رسانی توسعه داده است. بیشتر آثار مانگا برای اولین بار به صورت سریالی در مجلات گلچین منتشر می شوند که هدف آنها جمعیت شناسی خاصی است. "Kodomomuke" به مانگا برای کودکان خردسال اشاره دارد، اما با بالا رفتن سن، مخاطبان از هم جدا می شوند، مانگا "shonen" پسران زیر 15 سال را هدف قرار می دهد در حالی که "shojo" همتایان زن آنها را هدف قرار می دهد. در گروه قدیمی تر، "seinen" برای خوانندگان مرد بزرگسال و "josei" برای زنان بزرگسال هدف قرار می گیرد. هر یک از این دسته بندی ها شامل طیفی از داستان ها و ژانرها، از اکشن-ماجراجویی، عاشقانه، معمایی و کمدی است. و شایان ذکر است که اگرچه هنوز یک حوزه مردانه است، برخی از محبوب‌ترین مانگا‌های تمام دوران توسط زن «مانگا-کا» (هنرمندان مانگا)، مانند نائوکو تاکئوچی (ماه ملوان) و هیرومو آراکاوا (فول متال) خلق شده‌اند. کیمیاگر).
در طول دهه‌ها، صنعت مانگا به یکباره تجاری‌سازی شده است، با سود قابل اعتماد، و تجربی، از دیدگاه‌های بدیع پشتیبانی می‌کند. از اواخر دهه 1950، اصطلاح "gekiga" برای توصیف داستان های تاریک تر، پیچیده تر یا ادبی استفاده می شود - شبیه به تمایز غربی "رمان های گرافیکی" که بیشتر از "کمیک" هستند. یوشیهیرو تاتسومی یکی از برجسته‌ترین افراد اولیه این زیرژانر بود که داستان‌های سنگین و امپرسیونیستی از بیگانگی روزمره توکیو را به رشته تحریر درآورد و راهی را برای دیدگاه‌های مولف دیگر باز کرد.
نائوکی اوراساوا، متولد 1960 در توکیو، یکی از پرکارترین و تحسین شده ترین هنرمندان مانگا است که امروزه کار می کند. او را به دلیل تأثیرش بر صنعت و داستان سرایی نوآورانه در طول نزدیک به 40 سال «تزوکای بعدی» نامیده اند. با یک پایش در طبیعت گرایی تاریک "gekiga"، اما پای دیگر در علمی تخیلی و فانتزی، آثار گسترده او مانند "هیولا" و "پسران قرن بیستم" پرفروش ترین ها در داخل و خارج از کشور بوده اند. سریال او «پلوتون»، یک قتل-معمایی بداخلاق با الهام از «آسترو پسر» تزوکا (یکی از اولین تأثیرات اوراساوا به عنوان یک هنرمند)، نه تنها برای انیمیشن اقتباس شد، بلکه به عنوان یک تولید صحنه تئاتر که تورهای بین المللی داشته است نیز اقتباس شده است. نمایشگاه در JAPAN HOUSE لس آنجلس بیش از 400 طرح و استوری بورد اصلی اوراساوا را به نمایش گذاشت - نمای نادری از روند خلاقیت هنرمند. از طرفداران مختلف او می توان به کارگردان برنده جایزه اسکار گیلرمو دل تورو اشاره کرد که مدت هاست حرفه ای رویایی خود را توصیف کرده است.قصد دارد «هیولا» را با صفحه نمایش تطبیق دهد و با اشتیاق درباره این نمایشگاه در رسانه های اجتماعی پست گذاشت.
پایگاه جهانی طرفداران Manga از دهه 1990 گسترش یافته است، و اغلب ابتدا توسط نسخه های انیمه زیرنویس وارداتی سری های محبوب مانند Dragon Ball Z، Death Note، Sailor Moon و البته Pokemon معرفی می شود. انیمه‌های بلند اصلی مانند فیلم‌های استودیو گیبلی نیز راه را برای محبوبیت عمومی هموار کردند و شرکت‌های جدیدی مانند توکیو پاپ (تاسیس در سال 1997) و کرانچی رول (2006) برای ترجمه و توزیع آثار برای مخاطبان غیرژاپنی به وجود آمدند. امروزه، گسترش بین‌المللی جنبه‌های فرهنگ مانگا مانند اسباب‌بازی‌ها، بازی‌های ویدیویی، بازی‌های فضایی و بازتاب آن در هنر، موسیقی و مد، نشان می‌دهد که مانگا ممکن است تازه شروع شده باشد.
وقتی از اوسامو تزوکا خواسته شد رسانه ای را که در ایجاد آن کمک کرده است تعریف کند، گفت: «مانگا مجازی است. مانگا احساس است. مانگا مقاومت است. مانگا عجیب است. مانگا رقت انگیز است. مانگا تخریب است. مانگا غرور است. مانگا عشق است. مانگا کیچ است. مانگا حس شگفتی است. مانگا ... هنوز هیچ نتیجه ای وجود ندارد.
برای شروع یادگیری در مورد دنیای گسترده و رنگارنگ مانگا و انیمه، به کتابخانه JAPAN HOUSE سری بزنید تا جلدهای منتخب هنرمندان پیشگامی مانند نائوکی اوراساوا و اوسامو تزوکا را بررسی کنید.